تهیه: محمد وکیلی، هادی مسیح‌خواه، هوشمند مهدوی (ویژه تمامی گروه‌های وزارت علوم و بهداشت)

جهت آشنایی با مفاهیم، نکات و تکنیک­ها، توصیه می­شود بخش­های اول تا چهارم این کتاب را به دقت مطالعه کنید. مطالب این کتاب بین تمامی گروه های آزمایشی یکسان است.

تذکر: در بین تمامی گروه­های وزارت علوم و بهداشت دفترچه گروه آزمایشی فنی و مهندسی در یک بخش با بقیه گروه­ها تفاوت دارد، لذا داوطلبان این گروه آزمایشی به جای مطالعه بخش دوم(منطقی) این کتاب باید بخش پنجم(تجسمی) را مطالعه کنند(مطالعه بخش پنجم برای بقیه گروه­ها بجز گروه آزمایشی فنی و مهندسی نیاز نیست).

تذکر: کتاب­های معرفی شده علاوه بر شرح کامل مفاهیم درسی شامل تست­های تمرینی و تکمیلی نیز هستند اما از آنجا این درس تست محور می­باشد برای دسترسی به تست بیشتر در سه سطح A، B و C می­توانند از کتاب بانک آزمون استعداد تحصیلی استفاده نمایند.(تمامی سوالات در هر سه سطح دارای پاسخ تماما تشریحی می­باشد)

کتاب بانک آزمون استعداد تحصیلی

یكی از مواد امتحانی آزمون ورودی مقطع دکتری وزارت علوم و بهداشت، «استعداد تحصیلی» است که بین همه رشته¬ها، مشترک است. هر چند ضریب این درس یک است، اما در سال¬های اخیر در بین داوطلبانی که به واسطه کسب درصد مناسب در دروس تخصصی شانس بالایی برای قبولی در دانشگاههای تراز اول دارند، به محور مهم رقابت تبدیل شده است.
340,000 تومان

تذکر:  برای آموزش سریع و راحت­تر مفاهیم و تکنیک­های حل سوالات به جای کتاب نقره­ای و سفید رنگ منابع زیر قابل استفاده است:

الف) بسته آموزش تصویری صفر تا صد استعداد تحصیلی

ب)کلاس­های آنلاین اساتید برند این حوزه

تذکر: داوطلبانی که فرصت کافی برای مرور کل کتاب استعداد تحصیلی(کتاب نقره­ای/سفید رنگ) را  ندارند، می­توانند بخش­های مهم­تر را که در زیر مشخص شده در اولویت بگذارند:

تذکر: داوطلبانی که فرصت کافی برای مرور کل کتاب استعداد تحصیلی(کتاب نقره­ای/سفید رنگ) را  ندارند، می­توانند بخش­های مهم­تر را که در زیر مشخص شده در اولویت بگذارند:

 

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”30px”][vc_tta_tabs][vc_tta_section title=”بخش اول: درک مطلب” tab_id=”1627994617178-9c53b8da-5e1d”][vc_column_text]

  • تکنیک­ها و شرح درس: صفحات 29 تا 46
  • مثال­ها: 47 تا 59، 65 تا 66، 69 تا 70، 73 تا 74

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”بخش دوم: منطقی” tab_id=”1627994617204-f91b9284-e4b7″][vc_column_text]

  • بخش تحلیل متن (شامل سوالات یافتن فرض پنهان، نتیجه­گیری، تضعیف و تقویت استدلال)
  • تکنیک­ها و شرح درس: صفحات 87 تا 176
  • مثال­ها: 242 تا 263

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”بخش سوم: تحلیلی” tab_id=”1627994656605-4ed34dd8-61e0″][vc_column_text]

  • بخش مدل­های چینش یک بعدی(مقایسه)، چینش چند بعدی، ماتریس اطلاعات و… صفحات 275 تا 284
  • مثال­ها: 313 تا 314، 316 تا 317، 333 ، 334، 337 ،339 تا 341

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”بخش چهارم: کمیتی” tab_id=”1627994665950-4f13bb1e-ba34″][vc_column_text]

  • کار با داده­های آماری: صفحات 380 تا 386
  • مقایسه کمی:صفحات 404 تا 409
  • تکنیک­های حل مساله و سوالات هوش: صفحات 410 تا 428
  • نسبت و درصد: صفحات 419 تا 422
  • بخش­پذیری: صفحات 449 تا 452
  • مجموعه­ها: صفحات 460 تا 466
  • تناسب معکوس (کار گروهی): صفحات 467 تا 475

[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_tabs][wgl_spacing spacer_size=”10px”][wgl_double_headings align=”right” title_size=”22px” title_color=”#2c2c2c” subtitle_size=”24px” subtitle_color=”#2c2c2c” subtitle=”کتاب دوم:”]مجموعه کتاب‌های طلایی رنگ گروه خودتان[/wgl_double_headings][vc_row_inner][vc_column_inner]

کتاب طلایی استعداد تحصیلی (ویژه دکتری علوم انسانی)

« استعداد تحصيلي » يك آزمون استاندارد براي «سنجش استعداد فرد» جهت تحصيل در مقطع تحصیلات تکمیلی می‌باشد. اين آزمون داراي بخش‌هاي مختلفي است كه هر يك، ابعادي از توانايي‌هاي ذهني و تحليلي فرد را می‌سنجد. «آزمون استعداد تحصيلي»‌ در مقطع دكتري، مشابه آزمون GMAT يا GRE بين‌المللي مي‌باشد كه براي ادامه تحصيل در مقاطع تحصيلات تكميلي در ساير كشورها، برگزار مي‌شود.

320,000 تومان
[/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text]

تذکر: پاسخ تشریحی آزمون­های سایر گروه ها شامل: کشاورزی، زبان، هنر و دامپزشکی به صورت کتاب الکترونیک (e-book) ارائه می­شود، فایل کتاب­ها از روی سایت استعداد تحصیلی قابل تهیه می­باشد.

تذکر: برای جلوگیری از حجیم شدن کتاب، دفترچه سوالات و پاسخ تشریحی سال 90 – 92 بعضی از گروه های فوق، بر روی سایت اساتید قرار گرفته است. با مراجعه به سایت اساتید (https://estedadtahsili.com) می­توانید آن­را دانلود کنید.

تذکر: مطالب این کتاب­ها هر سال با برگزاری کنکور و انتشار دفترچه­ سوالات توسط مولفان بروز رسانی می شود. برای آگاهی از زمان چاپ با مجموعه گروه آموزشی دکتر وکیلی بگیرید. در ضمن می­توانید تا زمان چاپ این کتاب، از فایلهای قرار گرفته روی سایت مولفان، استفاده کنید.

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”30px”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator color=”sandy_brown” style=”shadow” border_width=”2″][wgl_spacing spacer_size=”30px”][wgl_double_headings align=”right” title_size=”28px” title_color=”#2c2c2c” subtitle_color=”#2c2c2c”]چگونه استعداد تحصیلی بخوانیم؟[/wgl_double_headings][wgl_spacing spacer_size=”30px”][vc_column_text]

برای مطالعه بهینه به موارد زیر توجه کنید:

مطالعه مقدمه: توصیه می­کنم ابتدا مقدمه کتاب نقره ای رنگ را مطالعه کنید.

آشنایی با 4 بخش اصلی آزمون: سپس جهت آشنایی با آزمون استعداد تحصیلی و بخش­های مختلف آن، قسمت «آشنایی با یک آزمون استعداد تحصیلی»، صفحات 14 تا 20 کتاب، را مطالعه کنید. توجه کنید که در آزمون استعداد تحصیلی، 4 بخش­ آزمون، دقیقاً به همین شکلی که معرفی شده است، به همین ترتیب و به تفکیک می­آید.

[/vc_column_text][wgl_double_headings align=”right” title_size=”28px” title_color=”#dd9933″ subtitle_color=”#2c2c2c” custom_title_color=”true”]روش‌های بهینه مطالعه [/wgl_double_headings][vc_tta_tabs alignment=”center” active_section=”1″][vc_tta_section title=”بخش اول: درک مطلب” tab_id=”1627999334049-2eb8262a-c9d1″][vc_column_text]

گام اول: برای مطالعه بخش اول، ابتدا صفحات 29 تا 32 را مطالعه کنید تا با سوالات درک مطلب و گام­های پاسخگویی به سوالات آشنا شوید.

گام دوم: در صفحات 34 تا 46 تکنیک­های مهمی را که جهت عملکرد مطلوب در این بخش معرفی شده است، به دقت بخوانید.

گام سوم: حال توصیه میکنیم از کتاب طلایی رنگ، درک مطلب­های گروه خودتان را پاسخ دهید تا تسلط خود بر مطالب را بیازمایید.

گام چهارم: برای تسلط بیشتر از کتاب بانک آزمون استعداد تحصیلی ابتدا سوالات سطح A سپس سوالات سطح B و در نهایت سوالات سطح C  را کار کنید(تمامی سوالات دارای پاسخ تماما تشریحی می­باشد)

گام پنجم: در صورتی که فرصت دارید، سایر نمونه سوالات کتاب نقره­ای را جهت کسب تسلط هر چه بیشتر بررسی کنید.

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”30px”][vc_separator color=”sandy_brown” style=”shadow” border_width=”2″][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”بخش دوم: منطقی” tab_id=”1627999334214-c5bff2fe-700d”][vc_column_text]

ابتدا این بخش، به دو فصل اصلی تقسیم می­شود. مباحث اصلی (تحلیل متن) و مباحث تکمیلی (گزاره­های منطقی)

گام اول: ابتدا صفحات 78 و 79 را مطالعه کنید تا با ماهیت هر کدام از مباحث آشنا شوید.

تذکر: مطالعه مباحث تحلیل متن (مباحث اصلی) الزامی است.

گام دوم: صفحات 87 تا 176 را به طور کامل مطالعه کنید. متن درس­ها را به دقت بخوانید. سوالات را به طور کامل بررسی کرده، و پاسخ دهید. پاسخ تشریحی آن­ها را دقیق بخوانید تا بر مفاهیم این بخش تسلط پیدا کنید.

تذکر: اگر فرصت داشتید، مباحث تکمیلی این بخش را نیز مطالعه کنید. در غیر این­صورت به بررسی بخش­های دیگر بپردازید.

گام سوم: صفحات 242 تا 263 کتاب را مطالعه کنید. توجه کنید که عمده سوالات این قسمت، از درس دهم می­باشد.

گام چهارم: برای تسلط بیشتر از کتاب بانک آزمون استعداد تحصیلی ابتدا سوالات سطح A سپس سوالات سطح B و در نهایت سوالات سطح C  را کار کنید(تمامی سوالات دارای پاسخ تماما تشریحی می­باشد)

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”بخش سوم: تحلیلی” tab_id=”1627999334269-1086b165-6764″][vc_column_text]

این بخش از آزمون، بر پایه تمرین، تکرار و مهارت مدل سازی استوار است.

گام اول: ابتدا صفحات 267 و 273 را مطالعه کنید تا با ماهیت سوالات آشنا شوید.

گام دوم: صفحات 275 تا 311 را مطالعه کنید تا با انواع سوالات تحلیلی آشنا شوید. توصیه میکنم سوالات را به دقت بررسی کنید و سعی کنید آن­ها را مدل کنید.

گام سوم: برای تمرین، سوالات صفحه 312 تا 317 را بررسی کنید.

گام چهارم: برای تسلط بیشتر از کتاب بانک آزمون استعداد تحصیلی ابتدا سوالات سطح A سپس سوالات سطح B و در نهایت سوالات سطح C  را کار کنید(تمامی سوالات دارای پاسخ تماما تشریحی می­باشد)

تذکر: توجه کنید که در این بخش، داشتن تمرین زیاد و بررسی مدل­های مختلف، کمک زیادی به شما خواهد کرد.

گام پنجم: توصیه میکنم به سراغ فایل­های مجموعه سوالات استعداد تحصیلی که بر روی سایت اساتید قرار دارد بروید و نمونه سوالات بخش تحلیلی گروه­های مختلف را بررسی کنید. توجه کنید که سوالات گروه آزمایشی خود و سایر گروه­ها را حتماً تمرین کنید.

تذکر: اگر فرصت نمی­کنید که سوالات تحلیلی گروه­های مختلف را بررسی کنید، توصیه میکنیم سوالات را به صورت نمونه و انتخابی، پاسخ دهید.

توجه: لزومی ندارد تمامی سوالات را بتوانید جواب دهید. برخی سوالات و مدل­ها، واقعاً دشوار هستند. اگر مدل کردن برخی از آن­ها خیلی دشوار است، آن مسئله را رها کنید.

دقت کنید که هر چند ساختار مطالب این بخش کتاب بر اساس موضوع دسته بندی شده، اما شما می­توانید سوالات را به ترتیب از آسان تا بسیار سخت حل کنید.

توجه:  حل اولین مسایل تحلیلی معمولا خیلی بیشتر از زمان استاندارد طول می­کشد. این امر نباید شما را دلسرد کند. زیرا با حل مسایل بیشتر، سرعت حل مسایل به نحوی چشمگیر افزایش خواهد یافت. بنابراین در مراحل اول به هیچ عنوان اصرار نداشته باشید که در زمان استاندارد مساله را حل کنید.

توجه:  در حل مسایل تحلیلی، اگر ایده ای به ذهنتان نمی­رسد، بهتر است مساله را رها کنید و مجددا در زمانی دیگر آن را مرور کنید. در ضمن حل گروهی این مسایل نیز ایده خوبی برای کسب مهارت در این بخش است. مثلا از یک دوست بخواهید درک خود را از سوال یا ایده حلش را با شما در میان بگذارد. این کار در ضمن استرس حل مساله را کاهش می­دهد.

توجه:  اگر شما بتوانید تعداد محدودی سوال را خودتان حل کنید (حتی با صرف زمان طولانی)، به مراتب بهتر از این است که تعداد خیلی بیشتری از سوالات را صرفا مرور کنید و به دلیل اینکه احساس می­کنید نمی­توانید آن ها را حل کنید، پاسخ آن را سریع ببینید.

توجه:  مسایل تحلیلی دارای انواع مشخصی هستند که برخی از آنها از فراونی بسیار بالایی در تست­های سال­های گذشته برخوردارند. مثلا مسایل چینش دو بعدی و سه بعدی، بیشترین تعداد سوالات سوالات را تاکنون به خود اختصاص داده است.  بدیهی است که باید موارد پرتکرار را به دقت شناسایی کنید و مثال­های بیشتری از آنها حل کنید.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”بخش چهارم: کمیتی” tab_id=”1627999334329-bffc2bc5-e998″][vc_column_text]

سوالات بخش کمیتی در آزمون، دارای سه قسمت مختلف است: کار با داده­های آماری، حل مسئله و مقایسه­های کمی.

ابتدا صفحه 358 را مطالعه کنید تا با این سوالات آشنا شوید.

تذکر: سوالات هوش، نیازی به هیچ پیش زمینه ذهنی ندارد. اولین سوال کمیتی هر گروه نیز، سوال هوش می­باشد. توصیه می­کنم ابتدا مباحث این درس را مطالعه کنید.

گام اول: ابتدا درس هوش، صفحات 410 تا 419 را بخوانید تا با سوالات مختلف هوش آشنا شوید.

گام دوم: سوالات صفحه 421 تا 428 را پاسخ دهید.

تذکر: اگر نمی­توانید به سوالات پاسخ دهید، سریع به پاسخ­ها نگاه نکنید. در عوض تا چند روز بحث را رها کنید و کاری به پاسخ­ها نداشته باشید. شاید تا این مرحله تعداد کمی از سوالات را پاسخ داده باشید. اما توجه داشته باشید، برای اکثر داوطلبان، در ابتدا پاسخ به سوالات سخت است. اما با مرور دو یا چند باره، کم کم خواهی توانست برخی از سوالات را پاسخ دهید.

تذکر: حل نمونه سوالات هوش متعدد، تاثیر بسیار زیادی در افزایش توانمندی شما در پاسخ به سوالات خواهد داشت. زیرا معمولا ایده حل این سوالات مشابه است و با حل نمونه سوال، ذهن شما گزینه­های بیشتر و دقیق­تری را برای آزمون و خطا در اختیار خواهد داشت.

گام سوم: بعد از چند روز، سوالات گام دوم را مجدداً تکرار کنید. مشاهده می­کنید که ضمیر ناخودآگاه شما به سوالات فکر کرده و حالا می­توانید سوالات بیشتری را پاسخ دهید. در این گام، پاسخ سوالات را نیز مشاهده کنید.

توجه: برای پاسخگویی به سوالات بخش کمیتی، تسلط بر مباحث ابتدایی ریاضی ضروری است.

گام چهارم: توصیه می­کنم به مطالعه صفحات 359 تا 372 کتاب بپردازید، تا مباحث پایه ریاضی برای شما مرور شود.

تذکر: در صورتی­که در مطالعه مطالب فوق دچار سردرگمی شده­اید و با مباحث ریاضی ارتباط برقرار نمی­کنید توصیه می­کنم گام­های بعدی را رها کنید. پاسخگویی به سوالات کمیتی، مستلزم تسلط بر این مباحث پایه است.

گام پنجم: برای تسلط بر سوالات کار با داده­های آماری، صفحات 379 تا 399 را مطالعه کنید و به سوالات پاسخ دهید.

گام ششم: به سراغ کتاب طلایی رنگ بروید و سوالات کار با داده­های آماری گروه خود را پاسخ دهید.

پس از بررسی سوالات کار با داده­های آماری، نوبت به مباحث حل مسئله و مقایسه­های کمّی می­رسد.

گام هفتم: صفحات 400 تا 409 را مطالعه کنید تا با ماهیت سوالات حل مسئله و مقایسه­های کمّی آشنا شوید.

گام هشتم: برای تسلط بر مباحث پرکاربرد کمیتی، از صفحه 553 تا 572 را مطالعه کنید.

گام نهم: در صورتی که ارتباط خوبی با سوالات این بخش برقرار نم­کنید از آنجا کتاب بانک آزمون استعداد تحصیلی سوالات را در سه دسته ساده، متوسط و سخت دسته­بندی کرده است از این کتاب ابتدا سوالات سطح A سپس سوالات سطح B و در نهایت سوالات سطح C را کار کنید(تمامی سوالات دارای پاسخ تماما تشریحی می­باشد)

توجه: سرعت مطالعه شما، کاملاً بستگی به پایه ریاضی­تان دارد.

تذکر: دانشجویان ترجیح می­دهند به دو شکل متفاوت مباحث کمیتی را مرور کنند:

گروه اول: درس­ها را به ترتیب بخوانند و به سوالات طبقه بندی شده همان درس پاسخ دهند. به این افراد توصیه می­شود به همان ترتیب کتاب نقره­ای یا سفید رنگ عمل کنند و درس­های آن­را به ترتیب مطالعه کنند و به سوالات طبقه بندی شده هر درس پاسخ دهند.

گروه دوم: افرادی که تسلط زیادی بر ریاضی دارند، ترجیح می­دهند در­س­ها را به سرعت مرور کنند. سپس سوالات ریاضی را یک­جا پاسخ دهند. به این افراد توصیه می­شود پس از بررسی درس­ها از کتاب نقره­ای رنگ، سوالات کمیتی سال­های مختلف گروه­های مختلف را از روی فایل­های موجود در سایت پاسخ دهند.

گام دهم: درس هشتم تا دوازدهم، صفحات 504 تا 593، کتاب نقره­ای یا سفید رنگ را به دقت مطالعه کنید و به سوالات طبقه­بندی شده آن پاسخ دهید.

تذکر: مباحث تکمیلی بخش کمیتی، برای افرادی است که تسلط زیادی به ریاضی دارند و مطالعه آن صرفاً به افرادی توصیه می­شود که در دبیرستان ریاضی قوی داشته­اند.

[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_tabs][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator color=”sandy_brown” style=”shadow” border_width=”2″][wgl_spacing spacer_size=”30px”][wgl_double_headings align=”right” title_size=”28px” title_color=”#2c2c2c” subtitle_color=”#2c2c2c”]چگونه به سوالات این درس پاسخ دهیم؟[/wgl_double_headings][wgl_spacing spacer_size=”30px”][vc_column_text]

به تجربه دریافته­ایم که مخاطبان استعداد تحصیلی، در پاسخگویی به سوالات، به سه دسته عمده تقسیم می­شوند:

دسته اول: دسته اول گروهی هستند که بخش­های ریاضی و تحلیلی را کنار می­گذارند و فقط بر روی مباحث درک مطلب و منطقی تمرکز می­کنند. این دانشجویان، برای هر تست، دو برابر زمان معمول می­توانند وقت بگذارند. این گروه در صددند تا با حداقل صرف زمان، به درصد حدود ۴۰٪ دست یابند.

دسته دوم: دسته دوم، گروهی هستند که علاوه بر سوالات بخش درک مطلب و منطقی، وقت اندکی برای پاسخگویی به سوالات ساده تحلیلی و کمیتی اختصاص می­دهند. این گروه امیدوارند بتوانند درصدی بالای ۵۰ کسب کنند.

دسته سوم: افرادی هستند که به تمامی بخش­های آزمون پاسخ می­دهند. این گروه در صورتی که واقعا بر همه قسمتهای آزمون به خوبی تسلط پیدا کنند، می­توانند درصدی بالای ۷۰٪ کسب کنند.

[/vc_column_text][vc_single_image image=”13526″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]تذکر: منظور از استراتژی اول و دوم مبحث درک مطلب، در صفحه … کتاب مشخص شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator color=”sandy_brown” style=”shadow” border_width=”2″][wgl_spacing spacer_size=”30px”][wgl_double_headings align=”right” title_size=”28px” title_color=”#2c2c2c” subtitle_color=”#2c2c2c”]سوالات متداول؟[/wgl_double_headings][wgl_spacing spacer_size=”30px”][vc_column_text]دراین­جا به سوالات رایج داوطلبان در مورد درس استعداد تحصیلی پرداخته­ایم. امیدواریم که بررسی این سوالات بتواند به شما کمک کند.[/vc_column_text][vc_toggle title=”سوال: برای قبولی در آزمون دکتری، در آزمون این درس، چند درصد بزنیم مناسب است؟” open=”true”]پاسخ: پاسخ به این سوال، به چند عامل بستگی دارد.

اول این­که در چه گروهی شرکت می­کنید. رقابت در هر گروه، متفاوت است. ممکن است نمره 30% در آزمون جامعه شناسی، درصد خوبی محسوب شود، ولی برای متقاضیان گروه مدیریت، درصد مناسبی نباشد.

دوم این که درصد دروس تخصصی و زبان، نیز تعیین کننده هستند. درصد رتبه­های برتر سال­های قبل، موید این موضوع است.[/vc_toggle][vc_toggle title=”سوال: با مطالعه کتاب یا شرکت در کلاس، چند درصد می‌توانیم بزنیم؟”]پاسخ: این که هر فرد چه درصدی کسب می­کند، بستگی به دو موضوع دارد:

توانایی­های اولیه خود فرد

آشنایی با مفاهیم، نکات و تکنیک­ها

تمرین و تکرار

کلاس و کتاب بر روی مورد دوم و سوم تاکید دارد، و سعی در آشنایی دانشجویان با مفاهیم و نکات دارد.[/vc_toggle][vc_toggle title=”سوال: کتاب را به همان ترتیب مشخص شده مطالعه کنیم؟”]پاسخ: 4 بخش کتاب به طور کامل مستقل هستند. برای مطالعه کتاب به دو روش زیر می­توان عمل کرد.

گروه اول: اگر با مباحث ریاضی مشکل دارید: کتاب را با همان ترتیبی که نوشته شده است، مطالعه کنید. یعنی ابتدا بخش­های درک مطلب و منطقی را بخوانید، بعد تحلیلی و کمیتی.

گروه دوم: اگر با مباحث ریاضی بیشتر ارتباط برقرار می­کنید: با بخش­های کمیتی و تحلیلی شروع کنید. بعد مباحث منطقی و درک مطلب را مطالعه کنید.

[/vc_toggle][vc_toggle title=”سوال: در جلسه آزمون به چه ترتیبی به سوالات پاسخ دهیم؟”]پاسخ: این موضوع کاملاً بستگی به شما دارد. توصیه می­کنیم با سرفصلی شروع کنید که راحت­تر هستید. اگر با مباحث درک مطلب راحت­تر هستید، با این سوالات شروع کنید و سوالات ریاضی را در انتها پاسخ دهید. حال فرد دیگری ممکن است با بخش ریاضی و تحلیلی شروع کند و در نهایت سوالات درک مطلب را جواب دهد.[/vc_toggle][vc_toggle title=”سوال: آیا نیاز به حضوری در کلاس هست؟ یا صرفاً مطالعه کتاب کفایت می‌کند؟”]پاسخ: توضیح یک مسئله در کلاس بسیار ساده‌تر از نوشتن پاسخ تشریحی آن است. در کلاس پاسخ یک مطلب را می­توان در چند جمله توضیح داد. حال آن­که برای تشریح همان موضوع در کتاب، شاید باید چند صفحه نوشت.[/vc_toggle][vc_toggle title=”سوال: آیا می توان استعداد را کنار بگذاریم و با زبان جبران کرد؟”]پاسخ: این موضوع الزاماً صحیح نیست. برخی از دانشجویان تصور می­کنند که اگر یک سوال استعداد را پاسخ ندهند، با پاسخ دادن یک سوال زبان می­توان آن­را جبران کرد یا بالعکس. در واقع آن­چه در تعیین نمره شما موثر است، تراز آن درس است نه نمره مطلق آن. تراز به تعریف ساده درصد شما در مقایسه با سایر رقبا می­باشد. یعنی مهم تر از آن که شما یک درس را چند درصد زده­اید، آن است که شما نسبت به رقبا چه درصدی کسب کرده­اید. ممکن است شما زبان را 30% بزنید ولی سایر رقبا به طور متوسط 40% زده باشند. یعنی شما در زبان درصد خوبی کسب نکرده­اید. ولی استعداد را 25% زده­اید، ولی سایر رقبا به طور متوسط 10% زده باشند. پس شما در مقایسه با سایرین درصد خیلی خوبی کسب کرده­اید.[/vc_toggle][vc_toggle title=”سوال: پیش بینی می‌کنید سوالات امسال، شبیه به کدام سال باشد؟”]پاسخ: آزمون دکتری تغییرات زیادی داشته است. در سال ۹۰، ۴۰ سوال استعداد تحصیلی نسبتا آسان داشتیم. در سال ۹۱، ۶۰ سوال عمدتا سخت و بسیار سخت داشتیم. در سال ۹۲ مجددا آزمون ۴۰ سوالی بود ولی سطح سوالات از سال ۹۰ سخت تر ولی از سال ۹۱، آسان­تر بود. از سال 93 به بعد تعداد سوالات به ۳۰ کاهش پیدا کرد و سطح سوالات ترکیب متعادلی از سوالات آسان، متوسط و سخت بود.

به نظر می­رسد آزمون­ پیش رو آزمون منطقی و استاندارد باشد، پیش بینی می­شود که امسال هم به لحاظ تعداد و درجه سختی سوالات، ازمون مشابه سال گذشته باشد.[/vc_toggle][vc_toggle title=”سوال: آیا سوالات استعداد سال‌های پیش دکتری را به ترتیب زمانی پاسخ دهیم؟”]پاسخ: بهتر است سوالات سالهای پیش را به ترتیب درجه سختی (از آسان به سخت) پاسخ دهید. به خصوص در مورد سوالات تحلیلی و کمیتی، رعایت این ترتیب توصیه می­شود.[/vc_toggle][vc_toggle title=”سوال: آیا لازم است به غیر از منابع پیشنهادی‌تان از منابع دیگری هم استفاده کنید؟”]پاسخ: خیر، کتاب نقره­ای یا سفید رنگ کتاب جامعی است که مختص آزمون دکتری تالیف شده است، از طرفی با توجه به ماهیت این درس که یادگیری آن مبتنی بر تمرین و حل نمونه سوالات زیاد است، پیشنهاد می­کنیم در صورتی که فرصت بیشتری دارید و یا می­خواهید با آمادگی هر چه بیشتر در آزمون استعداد تحصیلی ظاهر شوید، از نمونه سوالات استعداد تحصیلی دکتری گروه­های مختلف استفاده کنید. زیرا عملا تفاوت خاصی در کم و کیف سوالات گروه­های مختلف دیده نمی­شود (سری کتابهای طلایی، بانک آزمون یا فایل سوالات روی سایت اساتید).

اما اکیدا تذکر می­دهیم به هیچ عنوان از منابعی غیر از آزمون دکتری استفاده نکنید. از جمله کتب GMAT رشته MBA و مدیریت اجرایی که مربوط به آزمون کارشناسی ارشد است. زیرا تفاوت قابل توجهی بین این منابع با آزمون دکتری وجود دارد که باعث گیج شدن داوطلبان و هدر رفتن وقت آنها می­شود.[/vc_toggle][vc_toggle title=”سوال: بالاترین درصدی که می‌توان از استعداد گرفت چقدر است؟”]پاسخ: خیلی بستگی به توانمندی­های خود شخص، میزان مطالعه، تمرین و… دارد. با این حال با توجه به استاندارد بودن سوالات از سال گذشته، بعضا داوطلبانی که با آنها ارتباط داشته ایم، حتی تا درصد بالای ۹۰ هم کسب کرده­اند.[/vc_toggle][/vc_column][/vc_row]